Żeby działało trzeba dbać i konserwować. Tego na co dzień nie widzicie.

Pasażerowie wsiadają do tramwaju i jadą. Wiedzą, że prowadzi go motorniczy, ktoś dba o torowisko i sieć, inna osoba naprawia tabor. To wszystko są bardzo ważne stanowiska, ale uzupełnieniem ich pracy są osoby dbające o podstacje, czyli miejsca dzięki którym tramwaje zasilane są w prąd.

Pasażerowie wsiadają do tramwaju i jadą. Wiedzą, że prowadzi go motorniczy, ktoś dba o torowisko i sieć, inna osoba naprawia tabor. To wszystko są bardzo ważne stanowiska, ale uzupełnieniem ich pracy są osoby dbające o podstacje, czyli miejsca dzięki którym tramwaje zasilane są w prąd.

Spółka Tramwaje Szczecińskie ma kilka wydziałów, wszystkie uzupełniają się, żeby sprawne tramwaje jeździły po bezpiecznych torowiskach. Ważnym elementem spójnej całości jest część elektroenergetyczna Wydziału Infrastruktury Tramwajowej, która zajmuje się między innymi bieżącym utrzymaniem - konserwacją, przeglądami, remontami, naprawami awaryjnymi urządzeń elektroenergetycznych służących trakcji tramwajowej. Najstarsze, działające nieustannie urządzenia, mają kilkadziesiąt lat, najmłodsza podstacja, na ulicy Chmielewskiego, została wybudowana w 2021 roku.

Infrastruktura sieciowa w liczbach przedstawia się imponująco:

  • 156 km kabli trakcyjnych prądu stałego
  • 138 km sieci trakcyjnej
  • 92 napędy zwrotnic tramwajowych
  • 24 najazdowe sygnalizacje tramwajowe
  • 38 km linii kablowych SN 15 kV
  • 19 podstacji trakcyjnych (stacje prostownikowe) 15/0,525 kV       

Wszystkie podstacje trzeba odpowiednio utrzymywać, wykonując szereg czynności w każdej z nich. Prace utrzymaniowe w obiektach, dzięki którym najprościej mówiąc do sieci dostarczany jest prąd odbywają się cały rok według harmonogramu. Oprócz tego oczywiście pracownicy usuwają skutki awarii, wykonują różnego typu prace montażowe, demontażowe, modernizacyjne czy przełączeniowe.

 

Jest wiele czynności, które trzeba wykonywać systematycznie. Brzmi poważnie, bo takie jest! To bardzo ważne i skomplikowane procesy sprawdzania, czyszczenia, konserwacji, przeglądów i testów. Wystarczy mały błąd lub zaniedbanie, a tramwaje w mieście mogą stanąć. Jednocześnie wszystkie procesy muszą być wykonywane w odpowiedni sposób, z zachowaniem wszelkich zasad BHP ponieważ praca „z pradem” może być niezwykle niebezpieczna.

W ramach prac konserwacyjnych wykonuje się między innymi:

  • Konserwacja zespołów – między innymi  oględziny i czyszczenie transformatorów prostownikowych i prostowników, sprawdzenie bezpieczników diod prostownika oględziny i czyszczenie wyłączników SN 15 kV oraz wyłączników trakcyjnych 660 VDC
  • Konserwacja roczna - odbywa się w zazwyczaj nocy raz w roku ponieważ stacja musi być wyłączona). Wykonuje się wtedy wiele czynności - oględziny szyn zbiorczych rozdzielnic, przeglądy wyłączników, rozłączników i odłączników, czyszczenie wszystkich urządzeń, pomiary i inne
  • Przegląd techniczny zespołów prostownikowych – raz w roku
  • Przegląd wyłączników szybkich prądu stałego – raz w roku
  • Pomiar rezystancji pętli zwarcia sieci trakcyjnej – w nocy, raz do roku – na podstawie wyników pomiarów dobiera się nastawy zabezpieczeń sieci trakcyjnej.
  • Przegląd instalacji elektrycznej – raz w roku
  • Przegląd instalacji odgromowej i uziemiającej – uziemiająca raz w roku, odgromowa raz na 2 lata.

To skomplikowany i złożony proces, dlatego kilkunastu specjalistów z wydziału każdego dnia dba o to, żeby pasażerowie bezpiecznie i na czas dotarli do pracy i szkoły. Czasami pracowników spółki widzimy w mieście, podczas prac sieciowych, ale jak widać nie wszyscy są widoczni i zanim prąd dotrze do tramwaju czeka go długa droga.

Pracownicy całego wydziału, a jest ich blisko 50, pracują 7 dni w tygodniu 24h/dobę. Kudosy za ich ciężką pracę.