Geometria torów prawidłowa, trakcja działa bez zarzutu – dziś odbył się przejazd techniczny tramwaju nowo wybudowanym torowiskiem między pętlą na os. Zawadzkiego a ul. Żołnierską.
„Ważny, by nie powiedzieć historyczny moment – napisał na swoim profilu FB Prezydent Szczecina. - Okolica zmieniła się nie do poznania”.
Widok tramwaju przejeżdżającego z ulicy Szafera w rondo Żołnierzy Polskich Misji Pokojowych ONZ i dalej w nową część ulicy Sosabowskiego wywołał dziś rano niemałe, pozytywne zaskoczenie wśród kierowców i pieszych. Ludzie zatrzymywali się, pracownik strzyżący trawnik przerwał pracę, a jeden z kierowców ustępując tramwajowi pierwszeństwa z uśmiechem podniósł kciuk w górę.
- Nie stwierdziliśmy żadnych usterek, torowisko zostało wykonane zgodnie z projektem – powiedział po zakończeniu przejazdu prezes Tramwajów Szczecińskich, Krystian Wawrzyniak.
Pierwsze tramwaje z pasażerami od strony ulic Mickiewicza i Żołnierskiej na pętlę Os. Zawadzkiego wjadą na przełomie czerwca i lipca. Z odcinka między ulicami Wawrzyniaka i Żołnierską znikną tramwaje dwukierunkowe, a na ich miejsce wrócą „Piątka” i „Siódemka”, które będą zawracać nie na pętli „Krzekowo”, której już nie ma, a właśnie na pętli os. Zawadzkiego.
Pod koniec czerwca dla ruchu kołowego zostanie oddany liczący 1200 metrów nowy odcinek ulicy Sosabowskiego łączący dotychczasową ulicę Sosabowskiego z ulicą Szafera. Ponieważ będzie to nadal plac budowy, kierowcy otrzymają do dyspozycji po jednym pasie jezdni w każdą stronę.
- To dobre wiadomości dla mieszkańców tej części Szczecina, zwłaszcza os. Zawadzkiego, gości Netto Arena – mówi Prezydent Szczecina Piotr Krzystek, uczestnik dzisiejszego przejazdu technicznego. – Wreszcie połączą się dwa ciągi tramwajowe – Mickiewicza i Wojska Polskiego. To bardzo ważne z punktu widzenia funkcjonalności całego systemu tramwajowego. Myślę, że po przeniesieniu ruchu kołowego na Sosabowskiego ulgę poczują też mieszkańcy ulicy Szerokiej.
Powodem przedpremierowego otwarcia nowej części ulicy Sosabowskiego jest planowana na początek lata budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Szerokiej i Żniwnej, a to z kolei wiąże się z koniecznością zamknięcia fragmentu ulicy Szerokiej. Otwarcie nowej części ulicy Sosabowskiego pozwoli utrzymać komunikację między os. Zawadzkiego i Krzekowem a zachodnimi obszarami Szczecina.
II i III etap przebudowy ulicy Szafera (od skrzyżowania z ul. Romera i ul. Modrą do ul. Sosabowskiego) to kolejna bardzo ważna inwestycja drogowa i tramwajowa w Szczecinie, która znacząco poprawi komunikację w rejonie ul. Szerokiej oraz dojazd do Bezrzecza i Osiedla Zawadzkiego.
Nowe jezdnie i torowiska w 80 procentach przebiegają przez tereny zielone, wykonawca nie napotyka na niespodzianki w infrastrukturze podziemnej, a to sprawia, że prace idą zgodnie z harmonogramem.
Torowisko między pętlą na os. Zawadzkiego a ulicą Żołnierską jest już gotowe. Pozostałe prace do zrobienia to m.in. warstwa ścieralna na jezdniach, nasadzenia, mała architektura (ławki, pojemniki na odpady), ogrodzenia, oświetlenie, sygnalizacja świetlna, barierki
II i III etap przebudowy ulicy Szafera rozpoczął się 20 lutego 2023. Projekt jest realizowany na zlecenie Gminy Miasto Szczecin, a rolę inwestora zastępczego pełni Spółka Tramwaje Szczecińskie.
W ramach inwestycji powstają:
- dwukierunkowa droga wraz ze ścieżką rowerową i chodnikami
- trzy przystanki autobusowo-tramwajowe
- jeden przystanek tramwajowy
- dwie zatoki autobusowe.
W rezultacie dwupasmowa dwukierunkowa arteria połączy ulicę Krzywoustego (przez 26 Kwietnia, Taczaka i Sosabowskiego i przebudowaną Szafera) z al. Wojska Polskiego. Obsługę linii tramwajowych ze zlikwidowanej pętli Krzekowo przejmie pętla Os. Zawadzkiego.
Wartość kontraktu:102 mln zł brutto. Połowę tej kwoty gmina Szczecin otrzymała z rządowego programu Polski Ład. Wykonawca: Konsorcjum firm TORMEL Sp. z o.o. i STANLED I Sp. z o.o. Planowany termin zakończenia: luty 2025.
Wielka odmiana ul. Szafera
I etap przebudowy ulicy Szafera zakończył się w 2021 roku. Inwestycja objęła odcinek od Al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Romera – długość ok. 1,2 km. Powstały drogi o dwóch dwupasmowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym dwukierunkowym,
zabudowanym umożliwiającym poruszanie się autobusów komunikacji miejskiej. Wzdłuż jezdni zbudowano chodniki i drogi rowerowe..
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Szafera w pobliżu hali widowiskowo-sportowej ma cztery perony tramwajowe długości 90 metrów każdy. Przy pętli powstał parking na 141 samochodów.
I etap przebudowy ul. Szafera został wykonany w ramach projektu „Budowa nowych tras tramwajowych w Szczecinie”. Koszt: 125 mln zł brutto. Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Wojciech Jachim, Rzecznik TS