Dobiega końca układanie szyn, niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej. Pierwszy tramwaj od strony ulicy Żołnierskiej wjedzie na pętlę Szafera już latem.
II i III etap przebudowy ulicy Szafera (od skrzyżowania z ul. Romera i ul. Modrą do ul. Sosabowskiego) rozpoczął się 20 lutego 2023. Projekt jest realizowany na zlecenie Gminy Miasto Szczecin, a rolę inwestora zastępczego pełni Spółka Tramwaje Szczecińskie.
- Prace idą z godnie z planem – informuje Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich. – Oddania całej arterii do użytku spodziewamy się w lutym 2025 roku, ale pierwszy tramwaj od strony Żołnierskiej na pętlę Szafera wjedzie wcześniej. Zakładamy, że będzie to przełom czerwca i lipca.
Torowisko zarówno w stronę ul. Taczaka jak i Szafera zostało ułożone i podbudowane betonem. Układane są szyny w ciągu ul. Żołnierskiej, oraz liczne rozjazdy, m.in. umożliwiające przejazd tramwajów do Wydziału Remontowego przy ul. Klonowica. W sumie długość szczecińskich torów tramwajowych zwiększy się o dwa kilometry. Obecnie robotnicy m.in. układają chodniki i przygotowują fundamenty pod słupy sieci trakcyjnej. Montaż samej sieci powinien zacząć się za kilka tygodni.
Nowe jezdnie i torowiska w 80 procentach przebiegają przez tereny zielone, wykonawca nie napotyka na niespodzianki w infrastrukturze podziemnej, a to sprawia, że prace idą zgodnie z harmonogramem.
W ramach II i III etapu przebudowy ul. Szafera powstaną:
- dwukierunkowa droga wraz ze ścieżką rowerową i chodnikami
- trzy przystanki autobusowo-tramwajowe
- jeden przystanek tramwajowy
- dwie zatoki autobusowe.
W rezultacie dwupasmowa dwukierunkowa arteria połączy ulicę Krzywoustego (przez 26 Kwietnia, Taczaka i Sosabowskiego i przebudowaną Szafera) z al. Wojska Polskiego. Obsługę linii tramwajowych ze zlikwidowanej pętli Krzekowo przejmie pętla Szafera.
Znacząco poprawi to komunikację w rejonie ul. Szerokiej oraz dojazd do Bezrzecza i Osiedla Zawadzkiego.
Wartość kontraktu:102 mln zł brutto. Połowę tej kwoty gmina Szczecin otrzymała z rządowego programu Polski Ład. Wykonawca: Konsorcjum firm - TORMEL Sp. z o.o. – i STANLED I Sp. z o.o. Planowany termin zakończenia: luty 2025.
Wielka odmiana ul. Szafera
I etap przebudowy ulicy Szafera zakończył się w 2021 roku. Inwestycja objęła odcinek od Al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Romera – długość ok. 1,2 km. Powstały drogi o dwóch dwupasmowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym dwukierunkowym,
zabudowanym umożliwiającym poruszanie się autobusów komunikacji miejskiej. Wzdłuż jezdni zbudowano chodniki i drogi rowerowe..
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Szafera w pobliżu hali widowiskowo-sportowej ma cztery perony tramwajowe długości 90 metrów każdy. Przy pętli powstał parking na 141 samochodów.
I etap przebudowy ul. Szafera został wykonany w ramach projektu „Budowa nowych tras tramwajowych w Szczecinie”. Koszt: 125 mln zł brutto. Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.