Archiwalna Strona Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. - Strona internetowa Spółki

Zajezdnia Pogodno gotowa

Szczecin ma najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową w Polsce. Obiekt został przebudowany i przystosowany do obsługi niskopodłogowych tramwajów.

Uroku zajezdni dodaje fakt, że na jej terenie odrestaurowana została  z najdrobniejszymi szczegółami wybudowana w 1934 roku hala, w której do dziś stacjonują w tramwaje.

Spółka Tramwaje Szczecińskie zakończyła właśnie modernizację zajezdni Pogodno mieszczącej się w al. Wojska Polskiego, która na dziś obsługuje 127 wagonów różnych typów  – głównie przegubowych w tym: 28 tramwajów Swing, 73 przegubowe tatry czy 2 Moderusy Beta.

Projekt unijny

Przebudowa zajezdni jest ostatnim elementem realizowanego od 2012 roku projektu „Budowa i modernizacja torowisk w Szczecinie”. Oprócz zajezdni przebudowany został układ torowy przy Bramie Portowej, rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską, torowiska w al. Piastów, na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej wraz z przebudową pętli autobusowo – tramwajowej Basen Górniczy.

Modernizacja zajezdni odbywała się w formule „Zaprojektuj i wybuduj” a generalnym wykonawcą była firma ZUE S.A. z Krakowa posiłkująca się lokalnymi podmiotami w tym szczecińską firmą Calbud.

Zadaniem wykonawcy było zaprojektowanie obiektu w oparciu o program funkcjonalno – użytkowy, uzyskanie niezbędnych dokumentów pozwalających na prowadzenie prac oraz wykonanie prac budowanych.

Pod ruchem, pod klucz

ZUE weszło na plac budowy na przełomie października i listopada ubiegłego roku. Obowiązkiem wykonawcy prac było zapewnienie normalnego funkcjonowania zajezdni w tym    planowych wyjazdów z zajezdni i zjazdów do niej bez zmiany siatki połączeń i niekorzystnego oddziaływania na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w mieście.

Stąd też część pojazdów stacjonowała na nieużywanych liniowo torach w sąsiedztwie zajezdni i pobliskiego Toru Kolarskiego a także w nocy na pętli Głębokie.

Trwające przez około rok prace budowlane zakładały rozbudowę oraz gruntowną przebudowę budynków na terenie zajezdni wraz z odrestaurowaniem ich i przebudową znajdujących się pod opieką konserwatora zabytków obiektów wybudowanych w 1934 roku.

Remont budynku pozwolił na przywrócenie jego pierwotnego przedwojennego wyglądu wraz dostosowaniem go do obsługi nowoczesnych tramwajów przez zaplecze techniczne zajezdni.

Poprzedni remont zajezdni  odbył się w latach 70 i 80 ubiegłego wieku.

Zajezdnia zyskała także nowy dobudowany dodatkowy 21 tor, który pełni funkcję toru objazdowego. Łącznie na terenie zajezdni i w jej sąsiedztwie położono aż 6 kilometrów torów i zamontowano kilkadziesiąt zwrotnic. Część torów mieszczących się w zajezdni zmieniło swój charakter, gdyż musiała zostać dostosowana do obsługi wagonów niskopodłogowych obsługiwanych z dachu. Stąd też podczas modernizacji zrezygnowano z funkcjonowania części kanałów na rzecz budowy stanowisk (podestów) do obsługi z dachu.

Inwestycja mająca charakter „inwestycji pod klucz” zakładała poza modernizacją obiektu (unowocześnieniem wszystkich pomieszczeń) także zaopatrzenie go w nowoczesny sprzęt zarówno do obsługi, utrzymania czy naprawy wagonów. Części urządzeń takich jak m.in. tokarka podtorowa przed modernizacją spółka nie posiadała. Prace zlecane były podmiotom spoza Szczecina.

tram tram tram tram
Data publikacji: 2015-11-16
pozostałe wpisy

Uwaga, ta strona używa COOKIES.

Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

Archiwalna Strona