Archiwalna Strona Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. - Strona internetowa Spółki

Torowiska i zajezdnia do przebudowy.

Miasto Szczecin rozpoczyna kolejne inwestycje w transporcie publicznym – tym razem dotyczące przebudowy sieci tramwajowej.

Łącznie do 2015 roku w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie” zmodernizowanych zostanie blisko 20 000 metrów toru pojedynczego. Przebudowana zostanie także zajezdnia tramwajowa w al. Wojska Polskiego.

W piątek 11 października Prezydent Miasta Szczecin Piotr Krzystek podpisał dwie umowy dotyczące poprawy stanu infrastruktury tramwajowej:

  1. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie realizacji projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”. W imieniu CUPT umowę podpisał dyrektor Paweł Szaciłło.
  2. z ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie na zaprojektowanie i przebudowę Zajezdni Pogodno. Ze strony wykonawcy umowę zawarł Prezes Zarządu ZUE S.A. Wiesław Nowak.

Projekt „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”
Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto), z czego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto). Kwota dofinansowania stanowi 59 % kosztów kwalifikowanych.

Realizacja tego projektu podzielona jest na zadania:

1. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie zajezdni tramwajowej Pogodno w Szczecinie. 
Zadanie będzie realizowało ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie. 
Umowa na to zadanie podpisana została 11 października 2013 r.
W ramach inwestycji zajezdnia zostanie gruntownie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Układ torowy zostanie przebudowany 
i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Wszystkie tory na terenie zajezdni zostaną zmodernizowane (łącznie zmodernizowanych zostanie 5 750 metrów toru pojedynczego). Część torów zyska nowe funkcje: np. przeznaczone będą do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych, jeden z torów będzie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej. 
Wykonawca poza wykonaniem prac budowlanych będzie musiał także wyposażyć obiekty zajezdni w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów (m.in. zakupione będą tokarka podtorowa, żuraw, suwnice, podnośniki taboru, urządzenia do napełniania piasku, urządzenia do mycia tramwajów, system identyfikacji taboru). Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opieką konserwatorską. Nowością będzie wybudowanie wiaty odstawczej o wymiarach ok. 62 x 96 m. Prace remontowe będą odbywać się pod ruchem, czyli przy normalnym funkcjonowaniu zajezdni.
Wartość tego zadania wynosi 135 300 000 zł brutto. Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 roku.

2. Przebudowa torowisk w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka i na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską.
W ramach tego etapu wyremontowane zostanie torowisko o łącznej długości 4 580 metrów toru pojedynczego.
Spółka Tramwaje Szczecińskie jest w trakcie rozstrzygania tego postępowania. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na przełomie października 
i listopada tego roku. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 180 dni od podpisania umowy
Najważniejszym elementem remontu będzie wymiana torowiska i sieci trakcyjnej 
w al. Piastów na odcinku od Placu Szarych Szeregów do skrzyżowania 
z ul. Dąbrowskiego (z wyłączeniem zmodernizowanego Placu Kościuszki). To łącznie 3 735 metrów toru pojedynczego.
Wyremontowane zostanie także torowisko na ul. Wawrzyniaka (pomiędzy al. Wojska Polskiego a skrzyżowaniem al. Bohaterów Warszawy i Mickiewicza) – 682 m. t. p. Ostatnim elementem będzie wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. Łączna długość wymienianego torowiska to 162 m. t. p.

3. Przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną zlokalizowaną na odcinku od Mostu Długiego do pętli Basen Górniczy wraz z przebudową pętli – łącznie do przebudowy będzie 8 296 m. t. p. 
Procedura przetargowa rozpocznie się jeszcze w tym roku. Podpisanie umowy 
z wykonawcą planowane jest na marzec 2014 roku. Czas realizacji zadania wyniesie 12 miesięcy.

4. Ostatnim zadaniem dofinansowanym w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk” w Szczecinie jest przebudowa układu torowego na Bramie Portowej. Zadanie to formule zaprojektuj i wybuduj w latach 2011 – 2012 wykonało 
za 22 000 000 złotych konsorcjum Mostostal Warszawa – Tor–kar–sson Zbigniew Kargul Warszawa. Prace budowlane wykonane było od kwietnia do lipca 2012 r.
Zakres prac obejmował:

  • zaprojektowanie układu drogowego
  • przebudowę torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną oraz układu drogowego
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej

Niezależnie od tych zadań realizowane są także inne inwestycje tramwajowe. Budowany jest pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, niebawem rozpocznie się przebudowa ul. Potulickiej i Narutowicza wraz z układem torowym. Trwa dostawa do Szczecina niskopodłogowych tramwajów Swing.

Data publikacji: 2013-10-14
pozostałe wpisy

Uwaga, ta strona używa COOKIES.

Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

Archiwalna Strona