Ty śpisz, a oni pracują

Prace w ramach bieżącego utrzymania prowadzone są nie tylko na drogach. Szczecińskie torowiska także poddawane są codziennym kontrolom i, jeśli wymaga tego sytuacja, pracom planowym i awaryjnym. Kiedy mieszkańcy naszego miasta śpią, brygady torowe działają, żeby poranny dojazd tramwajem do pracy i szkoły był sprawny i bezpieczny.

Praca brygad torowych jest często niewidoczna dla mieszkańców Szczecina. Jest jednak niezwykle ważna, bo bezpieczeństwo i płynność ruchu zależy od stanu torowisk, ich utrzymania. Torowa rewolucja trwa. 8 kilometrów toru pomiędzy Dworcem Niebuszewo, a Placem Rodła już podlega remontowi, przed nami przebudowa ulicy Kolumba i Powstańców Wielkopolskich. Na bieżąco muszą być prowadzone także prace, które w dużej mierze skupiają się na utrzymaniu podstawowych cech użytkowych nawierzchni stalowej takich jak geometria główki szyny, prześwit toru czy parametry zabudowy torowiska w przekroju. Dodatkowo wymieniane są odcinki najbardziej wyeksploatowanych szyn. Planowe prace na torowiskach prowadzone są głównie w nocy, tak aby nie powodować utrudnień w kursowaniu tramwajów.

Wymiana szyn, czyli remont średni, polega na demontażu zabudowy torowiska, pocięciu starej szyny, wyciągnięciu jej i wstawieniu fabrycznie nowej. Później następuje przytwierdzenie, regulacja i w zależności od miejsca, odpowiednia zabudowa. Szyny w zależności od ich profilu mają różną wagę, ale metr najczęściej stosowanej waży około 60 kg. W nocy proces wymiany odcinka około 18 metrowego trwa mniej więcej 4 godziny. Jest to maksymalny czas jaki brygady torowe mają  na wykonanie prac nocnych podczas przerwy w ruchu tramwajów liniowych. Szyny z biegiem czasu ulegają zużyciu, co jest naturalnym skutkiem prowadzenia po nich ruchu tramwajowego.

W tym roku wymienimy jeszcze około 100 szyn o długości 18m.

Przypominam jednocześnie, że w strukturach TS Sp. z o. o. nieprzerwanie działają zarówno brygady torowe, jak i brygady pogotowia zajmujące się utrzymaniem bieżącym zwrotnic oraz wszelkimi pracami spawalniczymi i interwencyjnymi polegającymi na usuwaniu awarii zgłaszanych przez Centralę Ruchu, obchodowych i motorniczych. Brygady pogotowia pracują 24/h na dobę i natychmiastowo reagują na każdą usterkę. Łącznie o bieżące utrzymanie 120 kilometrów torów i ponad 250 zwrotnic dba około 50 osób.

FOTO: Robert Stachnik