Ty śpisz, a oni pracują.

Szczecińskie torowiska także poddawane są codziennym kontrolom i, jeśli wymaga tego sytuacja, pracom planowym i awaryjnym. Kiedy mieszkańcy naszego miasta śpią, brygady torowe działają, żeby poranny dojazd tramwajem był sprawny i bezpieczny.

Ich praca rozpoczyna się kiedy do zajezdni wraca ostatni tramwaj.

Praca brygad torowych jest często niewidoczna dla mieszkańców Szczecina. Jest jednak niezwykle ważna, bo bezpieczeństwo i płynność ruchu zależy od stanu torowisk, ich utrzymania. Torowa rewolucja trwa. 8 kilometrów toru pomiędzy Dworcem Niebuszewo, a Placem Rodła już podlega remontowi, przed nami przebudowa ulicy Kolumba i Powstańców Wielkopolskich. Na bieżąco muszą być prowadzone także prace, które w dużej mierze skupiają się na utrzymaniu podstawowych cech użytkowych nawierzchni stalowej takich jak geometria główki szyny, prześwit toru czy parametry zabudowy torowiska w przekroju. Dodatkowo wymieniane są odcinki najbardziej wyeksploatowanych szyn. Planowe prace na torowiskach prowadzone są głównie w nocy, tak aby nie powodować utrudnień w kursowaniu tramwajów. W najbliższym czasie brygady torowe będą pracowały w okolicy ulicy Ludowej oraz Firlika. Ubiegłej nocy to właśnie tam wymieniane były zużyte już na łuku szyny.

Wymiana szyn, czyli remont średni, polega na demontażu zabudowy torowiska, pocięciu starej szyny, wyciągnięciu jej i wstawieniu fabrycznie nowej. Później następuje przytwierdzenie, regulacja i w zależności od miejsca, odpowiednia zabudowa. Szyny w zależności od ich profilu mają różną wagę, ale metr najczęściej stosowanej waży około 60 kg. W nocy proces wymiany odcinka około 18 metrowego trwa mniej więcej 4 godziny. Jest to maksymalny czas jaki brygady torowe mają  na wykonanie prac nocnych podczas przerwy w ruchu tramwajów liniowych. Szyny z biegiem czasu ulegają zużyciu, co jest naturalnym skutkiem prowadzenia po nich ruchu tramwajowego.

W tym roku wymienimy jeszcze około 100 szyn o długości 18m.

Przypominamy jednocześnie, że w strukturach TS Sp. z o. o. nieprzerwanie działają zarówno brygady torowe, jak i brygady pogotowia zajmujące się utrzymaniem bieżącym zwrotnic oraz wszelkimi pracami spawalniczymi i interwencyjnymi polegającymi na usuwaniu awarii zgłaszanych przez Centralę Ruchu, obchodowych i motorniczych. Brygady pogotowia pracują 24/h na dobę i natychmiastowo reagują na każdą usterkę. Łącznie o bieżące utrzymanie 120 kilometrów torów i ponad 250 zwrotnic dba około 50 osób.

 

Data publikacji: 2021-06-01
pozostałe wpisy

Uwaga, ta strona używa COOKIES.

Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.